Popis a návod jak najít svůj první fuel dump 3X strike
Fuel Dumping je v poslední době kouzelné slovo, které se na různých letenkářských fórech hodně skloňuje. Jedná se o způsob, jak z celkové ceny letenky odečíst celý nebo alespoň část palivového příplatku.
Pro začátek je dobré si ujasnit, z čeho se skládá celková cena letenky, kterou my cestující platíme. To se dá zjistit u jakékoliv letenky. Nejlepší způsob jak zjistit cenovou konstrukci vaší vyhlédnuté letenky je použít Matrix. Stačí vybrat konkrétní let, který se vám zamlouvá.
Celková cena letenky se vždy skládá ze základní ceny letů (v našem příkladu 2 041 Kč), ke které se dále přidávají různé poplatky. Většinou největší část při dlouhých letech tvoří palivové příplatky. Letecké společnosti tento termín vymyslely, aby mohly reagovat na nárůst ceny leteckého kerosinu. V dnešní době jsou však používány k dynamickému, rychlému a efektivnímu navyšování, případně snižování koncové ceny. Tyto palivové příplatky jsou vždy označovány YQ nebo YR. V našem případě obsahuje letenka více palivových příplatků, jelikož jsou lety operovány různými leteckými společnostmi. Celkově jsou ve výši 6 394 Kč, což představuje více než polovinu ceny.
Jak už bylo řečeno, Fuel Dumping je specifický způsob, jak z koncové ceny odečíst alespoň část palivových příplatků. V tom případě nás budou vždy zajímat letenky, kde velkou část tvoří palivové příplatky (například jako výše letenky PRG - NYC). Musí být dostatečně vysoké, aby mělo vůbec smysl letenky tzv. dumptnout . Zde je důležité upozornit, že ne u všech letenek je možné vypustit YQ a většinou se jedná o velmi dlouhý proces, než se vám podaří najít fungující strukturu. V tom velmi pomůže Matrix, protože díky jeho pomoci si můžeme přečíst kompletní "fare rules". Ty určují, co je možné v tomto tarifu dělat a co ne. Například kolik je povolených zastávek, případně jak dlouhé mohou být nebo požadovaná minimální délka pobytu v cílové destinaci.
V rámci pravidel tarifu se v sekci "Combinability" určuje, jestli je možné u tarifu upustit YQ. Jestli zde najdete, že “END-ON-END COMBINATIONS” a “SIDE TRIPS” jsou povolené, dost pravděpodobně bude fuel dump možný. Nicméně zde mnohou existovat omezení např. “END-ON-END COMBINATIONS PERMITTED WITH FARES WITHIN AREA 1″, což znamená že, lze kombinovat pouze se segmenty v Severní Americe. (Area 1 je v letectví kód, označující oblast Severní Ameriky).
Samotného vypuštění palivových příplatků lze dosáhnout několika možnými způsoby. Od tzv. selfdump letenek (sama konstrukce routingu letenky chybně odečte část YQ), přes úpravu routingu, až po přidání dalšího letu navíc.
Tento let může být na úvod naší plánované cesty – 1X (první strike), nebo mezi vašimi plánovanými lety – 2X (druhý strike), nebo po vašem návratu domů – 3X (třetí strike).
Jelikož je 3X zařazen až na konec plánovaného itineráře, nehrozí již žádný postih za neproletění tohoto ocásku. Níže můžete vidět zpáteční letenku z Dillí do Chicaga. Díky přidání ocásku na konec bylo možné původní cenu stlačit o více než třetinu celkové částky. Při pohledu do Matrixu zjistíme, že se nám podařilo odpustit celý YQ ve výši 600 USD.
Vždy když se píše o 3X, tak vám nikdo neřekne jaký je přesně ocásek. Jelikož tento přidaný let často funguje stejně v kombinaci s jakýmkoliv letem dané společnosti. V našem případě je možné tento ocásek aplikovat na všechny lety Air India s podobnými fare rules a vždy by měl ponížit celý palivový příplatek.
Za předpokladu, že už máme vybraný let, který má vysoký palivový příplatek a fare rules naznačují možnost najít fungující ocásek, tak kde ho hledat? Aby přidaný let opravdu snížil příplatky, měl by splňovat tyto podmínky:
No a teď už to chce trochu štěstí a hlavně trpělivosti. Svůj první Fuel Dumping tarif můžete najít za pár minut nebo také za pár týdnů, často se jedná o dílo náhody. Je potřeba zkoušet spousty různých krátkých letů od různých dopravců na různých místech celé planety. K vyhledání můžete použít Pelikán.cz, Kayak.com nebo váš oblíbený vyhledávač. Samozřejmě je potřeba vždy hledat tzv. multicity letenky pokud hledáte 3X.
Do určité doby nebyla v podstatě jiná možnost jak najít svůj 3X stike než „hrubou silou“, tzv. sedět u počítače a zkoušet desítky možná i stovky různých krátkých letů, dokud náhodou jeden nebyl ten prvý. Dnes už je možné na internetu najít pár automatizovaných systému, které tuto hrubou sílu udělají za vás.
Umožňuje prohledávání spousty možných ocásků za vás. Zadáte klasicky hledaný let a k němu navíc přidáte seznam letišť (může se jednat klidně o 20 letišť), mezi kterými chcete najít svůj stike. Pak už na jedno kliknutí automaticky otevřete spoustu nových oken s vyhledáváním všech možných kombinací (musíte mít povolena vyskakovací okna).
Na uvedené stránce si musíte stáhnout program, který si naistalujete do počítače. Po spuštění programu už pouze zadáte vaši hledanou letenku a tento software již hledá různé ocásky sám. 100% prohledání všech možných kombinací trvá často i více než 24 hodin čistého času, ale v průběhu hledání již nemusíte nic dělat. Pokud program vypnete, při dalším spuštění začne prohledávat tam, kde přestal. Po dokončení automaticky dostanete email s výpisem všech vyzkoušených kombinací.
Aplikace Fuel Dump metod může ve velmi výjimečných případech způsobit zrušení této letenky a to i v průběhu cesty, případně letecká společnost může požadovat doplacení palivového příplatku. Je to ovšem velmi vzácné, stejně jako smazání nasbíraných mil do věrnostního programu oné letecké společnosti.
Podívejte se na všechny naše tipy jak koupit levné letenky nebo možnosti jak levně sehnat ubytování